Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου 2016

Θ. Δρίτσας : «Η επένδυση στον ΟΛΠ χρειάζεται πρόσθετες διασφαλίσεις»...



Ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας διαβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης, με την οποία ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ. 





Διαβούλευση με τον προτιμητέο επενδυτή για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ, ώστε να διασφαλιστούν περαιτέρω τα οφέλη για το Δημόσιο και οι εργασιακές σχέσεις, θέλει ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας.
Αν και διαβεβαιώνει πως η κυβέρνηση θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης με την οποία ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, σημειώνει πως η Βουλή μπορεί να νομοθετήσει πρόσθετες προβλέψεις για να διασφαλίσει ότι η επένδυση θα έχει κοινωνικό μέρισμα και προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία.

― Πολλοί πιστεύουν πως με την πρωτοβουλία σας για ίδρυση Δημόσιας Αρχής Λιμένος επιχειρείτε να ελέγξετε τον ιδιωτικό ΟΛΠ και μάλιστα να τον επιβαρύνεται με το κόστος λειτουργίας της. Εχουν δίκιο;

― Εγώ λειτουργώ μέσα στο πλαίσιο της κυβέρνησης και υπερασπίζομαι το δημόσιο συμφέρον και τις όποιες διαδικασίες αποτελούν πεδίο της δικής μου ευθύνης, ως έχω υποχρέωση και όχι ως πολιτική ή ιδεολογική επιλογή ή οτιδήποτε άλλο. Και ο πλέον φανατικός υπέρμαχος των ιδιωτικοποιήσεων δεν μπορεί να αγνοήσει ότι η βιωσιμότητα μιας επένδυσης εξαρτάται και από το κοινωνικό μέρισμα το οποίο παράγει και την προστιθέμενη αξία για την οικονομία. Υπάρχουν επενδύσεις που μπορεί να δείχνουν ρεκόρ αναπτυξιακής δραστηριότητας αλλά που το όφελος που έχουν για την οικονομία είναι μηδέν. Ε, αυτό είναι κάτι που πρέπει να αποφευχθεί. Στη συμφωνία του Αυγούστου με τους δανειστές περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για τη δημιουργία Αρχής Λιμένος.

Το σχέδιο
― Πώς θα χρηματοδοτήσετε την Αρχή Λιμένος που λέτε; Με το τέλος 1% επί του τζίρου που αναφέρεται στο σχέδιο που αποκάλυψε η «Κ»;


― Στο σχέδιο στο οποίο αναφέρεστε, που δεν είναι παρά μόνον μία από τις ιδέες που διατυπώνονται στο πλαίσιο της συζήτησης που διεξάγεται για τη συγκρότηση Δημόσιας Αρχής Λιμένος, υπάρχει πράγματι ένα ερώτημα το οποίο επιχειρείται να απαντηθεί: Ποιος θα επωμιστεί το κόστος της λειτουργίας. Ηδη ο ΟΛΠ, που μέχρι τώρα ασκούσε δισυπόστατες λειτουργίες, ως εμπορική επιχείρηση και Αρχή Λιμένος ταυτόχρονα, δαπανούσε κάποια χρήματα για νομικούς συμβούλους και στελέχη που ασκούσαν αυτές. Μια άλλη απλή λύση είναι ο κρατικός προϋπολογισμός. Υπάρχουν και άλλες λύσεις από τη διεθνή πρακτική. Για όλα αυτά δέσμευσή μας είναι από την ψηφισθείσα συμφωνία πως θα λάβουμε και τεχνική βοήθεια από τους εταίρους. Και ήδη έχουμε κάνει τις κινήσεις μας και αναζητούμε τον φορέα που θα μας παράσχει την τεχνική βοήθεια για τη δημόσια αρχή. Δεν έχει ακόμα αποφασιστεί το χρηματοδοτικό μοντέλο. Είναι ένα πρόβλημα που δεν είναι εύκολο να λυθεί. Εμείς θέλουμε να είναι βιώσιμος αυτός ο φορέας, να μην είναι σπάταλος αλλά και να είναι ευέλικτος.

― Πώς σχολιάζετε την κριτική που δέχεστε για τη στάση σας έναντι της αποκρατικοποίησης;

― Ξέρετε, επικρατεί μια υπεραπλούστευση: ιδιωτικοποίηση καλό, κράτος κακό. Αρα όποιος δεν επαναλαμβάνει ένα ωσαννά στις ιδιωτικοποιήσεις είναι ύποπτος για κρατισμό ή οπισθοδρόμηση. Τα ζητήματα των μεταφορών είναι πολύ κρίσιμα, οι δρόμοι του εμπορίου αλλάζουν. Ισως όχι τα επόμενα 2 χρόνια, αλλά τα επόμενα 15 χρόνια μπορεί να αλλάξουν. Οταν λοιπόν το imperium, την ευθύνη δηλαδή δεν την έχει το Δημόσιο ή ένα Δημόσιο που θα έχει και επιτελικό ρόλο, μπορεί το λιμάνι να βρεθεί εκτός των δρόμων αυτών. Ο ιδιώτης λειτουργεί πάντα με βάση τους σχεδιασμούς της δικής του κερδοφορίας.

― Δεν πιστεύετε πως η έλευση στρατηγικού επενδυτή στον ΟΛΠ θα βοηθήσει την ανάπτυξη της οικονομίας;

― Είναι βέβαιο ότι μια τέτοια εταιρεία μπορεί και να επενδύσει και να φέρει νέους πελάτες στο λιμάνι. Αρα αναπτυξιακή πορεία η ίδια η εταιρεία όντως μπορεί να έχει. Σας λέω όμως και πάλι ότι το μέγα ζητούμενο είναι το κοινωνικό μέρισμα, η προστιθέμενη αξία στην οικονομία και η σταθερότητα των στρατηγικών επιλογών και προτεραιοτήτων ανάλογα με τις διεθνείς εξελίξεις στο πεδίο των μεταφορών. Αυτό είναι ένα σημείο επίσης κρίσιμο υπέρ του επιχειρήματος για τη διατήρηση του δημοσίου έλεγχου.

Το Δημόσιο
― Πώς θα διασφαλίσετε τον επιτελικό ρόλο του Δημοσίου που λέτε; Θα νομοθετήσετε;


― Θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε ώστε αυτό να γίνει κατά το δυνατόν και εδώ χρειάζεται η βοήθεια και η κατανόηση όλων. 
Συμπεριλαμβανόμενης και της κατοχύρωσης των όρων και των συνθηκών και των αμοιβών της εργασίας. 
Το ελληνικό εργατικό δίκαιο και η εφαρμογή του όπως ξέρετε βρίσκονται στο ναδίρ. 
Επομένως, το αν θα υπάρχουν απολύσεις ή όχι, το αν θα τηρείται η ισχύουσα συλλογική σύμβαση εργασίας, το αν θα υλοποιηθεί το ευρωπαϊκό κεκτημένο που θέλει πιστοποιημένους εργαζομένους στα λιμάνια και όχι συγκυριακούς δεν προβλέπονται στις συμφωνίες. 
Αυτά θα τα εξασφαλίσουμε με διαβούλευση που είναι ένα στάδιο που εγώ και η κυβέρνηση πιστεύουμε πως οφείλουμε να αξιοποιήσουμε. 
Εάν οδηγηθούμε σε συμφωνημένες λύσεις, μπορούν να κατοχυρωθούν με διάφορους τρόπους. 
Αυτή η διαβούλευση δεν έχει ξεκινήσει. 
Αλλά εγώ και δημοσίως και απευθείας έχω ζητήσει να ξεκινήσει.

― Επικρίνεστε πάντως ότι υπονομεύετε τη σύμβαση παραχώρησης. Είναι αλήθεια;


― Η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με το Δημόσιο αναθεωρείται, και στο πλαίσιο αυτό εξαιρέθηκε με πρωθυπουργική πρωτοβουλία και η Δραπετσώνα. Μην μπούμε στις λεπτομέρειες. Διαπραγματεύσεις, διαβούλευση και συνεργασία μεταξύ ΟΛΠ και Δημοσίου δεν έγιναν. Τη σύμβαση παραχώρησης συνέταξε το ΤΑΙΠΕΔ. Το διοικητικό συμβούλιο έχει τώρα συγκροτήσει μια επιτροπή που καταθέτει παρατηρήσεις επ’ αυτής. Εμείς θα τα συνεκτιμήσουμε όλα. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως καλώς ή κακώς ο διαγωνισμός έγινε με αναρτημένο από το ΤΑΙΠΕΔ αυτό το κείμενο παραχώρησης και επομένως δεν θα αμφισβητήσει κανείς μας την εγκυρότητα αυτού του σχεδίου. Διότι αν το αμφισβητήσουμε, αμφισβητούμε τον διαγωνισμό, και με βάση τις δεσμεύσεις μας δεν πρόκειται να το κάνουμε.

Τα μέσα
― Αρα τα εργαλεία σας για να επιτύχετε τις επιδιώξεις σας είναι δύο: η Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιά και η διαβούλευση με τον επενδυτή;


― Κοιτάξτε, όταν έγινε ο διαγωνισμός του 2008 για την παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco, όλη η συμφωνία αυτή επικυρώθηκε από την τότε κυβέρνηση και τη Βουλή ως άρθρο ένα. Σε αυτό το σχέδιο νόμου προστέθηκαν όμως άλλα δύο άρθρα που έδιναν μεγαλύτερες ευχέρειες στην εταιρεία, φορολογικές και τελωνειακές. Αυτό λοιπόν αποτελεί επιβεβαίωση πως, πέραν της τρέχουσας συμφωνίας, ήδη στην ελληνική πρακτική και στο νομικό σύστημα αλλά και στον τρόπο με τον οποίο η ίδια εταιρεία έχει συμβληθεί με το ελληνικό Δημόσιο υπάρχει προηγούμενο, πέραν του διαγωνισμού και πέραν της τελικής συμφωνίας, να υπάρχουν και πρόσθετες ρυθμίσεις. Θέλω να αποσαφηνίσω λοιπόν πως αυτά τα πράγματα για έναν υπουργό και για μια κυβέρνηση είναι υποχρεωτικά. Δεν έχουμε δικαίωμα να μην εξαντλήσουμε όλες τις δυνατότητες και η ιδιωτικοποίηση, που έγινε και ως έγινε, να μη γίνει με τους καλύτερους δυνατούς όρους.

Η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης
― Επεται ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ. Θα έχουμε εκπλήξεις;

― H εμπειρία του Πειραιά και η θετική και η αρνητική νομίζω πως μπορεί να αξιοποιηθεί στην περίπτωση του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη έχει μια αγωνία: να μην βγει εκτός των διεθνών μεταφορικών αξόνων, θαλάσσιων και χερσαίων. Είναι, λοιπόν, πρωταρχικής σημασίας να διασφαλιστεί αυτό, αλλά επίσης πρέπει να επιτευχθεί μέσα από αυτή τη διαδικασία και το σχέδιο που πολύ καιρό τώρα αποτελεί μελετημένη προοπτική για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Αυτό εστιάζεται κυρίως στην επέκταση του προβλήτα 6, ώστε να γίνει το λιμάνι ανταγωνιστικό και για τα εμπορευματοκιβώτια και όχι μόνον για το χύδην φορτίο, όπως και στο να αναπτυχθεί πολύ περισσότερο η έτσι κι αλλιώς υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, ώστε να είναι άμεση η δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων. Αυτός ο διαγωνισμός δεν μπορεί να εξαιρεί αυτά τα δύο ζητήματα. Οι παραγωγικές τάξεις της Θεσσαλονίκης το θέτουν αυτό το ζήτημα και έχουν απόλυτο δίκιο. Και έτσι πρέπει να δούμε και εκεί με τι όρους και κανόνες θα προχωρήσουμε.
                                                                                                                                           Πηγή
                                                       Σας προτείνουμε επίσης :
 

Δεν υπάρχουν σχόλια :